Robotract

Tangible Augmented Reality Game

  • HKU - EMMA (European Media Master of Arts) Exposition, 16 september 2004 
  • Robotract - vanuit het perspectief van de speler 
  • 'Video see-through Head Mounted Display' (HMD) diagram. Beelden uit de 'echte wereld' worden aangevuld met in 3d gepositioneerde computergraphics 
  • HKU - EMMA (European Media Master of Arts) Exposition, 16 september 2004 

Robotract kan worden beschreven als een kruising tussen een video-computerspel en een bordspel. Een ervaring waarbij de grens tussen de fysieke en virtuele wereld vervaagt.

Samen met Tim Olden ontwikkeld als onderdeel van het 'European Media Master of Arts (EMMA) program in Interactive Multimedia' aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht (HKU).

Een Tangible Augmented Reality Game: een kruising tussen een computerspel en een bordspel. In Robotract wordt de spelruimte vanuit de standaard schermruimte naar onze directe fysieke omgeving getransporteerd. Door virtuele elementen in de echte wereld te plaatsen kunnen we het beste van beide werelden benutten. Mensen kunnen op een meer natuurlijke wijze met virtuele wezens en objecten interacteren.

Wanneer het spel met meerdere spelers gespeeld wordt ontstaat de mogelijkheid tot samen spelen, zoals bij bordspellen. Dit voegt nieuwe sociale aspecten toe aan het spelen van ‘multiplayer’ videospellen. Het spel komt tot leven in de directe omgeving in plaats van op een of meerdere schermen die zich al dan niet op verschillende locaties bevinden.

Om het spel te spelen zit of staat de speler rond een tafel en draagt een ‘video-see-through Head Mounted Display. Door deze HMD’s zien de spelers de wereld in ‘real-time’. Op tafel ligt een spelbord en de speler beschikt over een grote magneet. Wanneer de speler naar het spelbord kijkt is een virtuele spelwereld te zien die ruimtelijk binnen de realiteit is geplaatst. In deze spelwereld rijden kleine onhandige robots rond die zich niet bewust zijn van de gevaren die een einde kunnen maken aan hun ‘leven’ als robot. Het is aan de speler om deze virtuele robots te redden door ze met de magneet bij het gevaar weg te houden. Wanneer het spel met meerdere spelers gespeeld word moet samengewerkt worden om alle robots te redden.

In dit project is het spel gebruikt als onderzoeksgebied. Het is een aantrekkelijke toepassing om interactie (en collaboratie) te verkennen. De ontspannen omgeving van een spel kan mensen ongedwongen nieuwe interactie methoden laten ervaren. Het verkennende aspect van het spelen van een spel werkt doorgaans motiverend. Dit geeft de mogelijkheid om toepassingen te verkennen dan in een meer praktische vorm van onderzoek. 

Afstudeerproject

Master of Arts in Interactive Multimedia

Uitdaging

Het ontwerpen en realiseren van een kruising tussen een video-computerspel en een bordspel. Een ervaring waarbij de grens tussen de fysieke en virtuele wereld vervaagt.

Credits

Niel Vredeveldt – (3D Modelling)
Jolan Koks – (Music & Sound Design)